fredag 19 februari 2010

Mitt första riktiga blogg inlägg

Hitills har jag verkligen varit i förvirrings stadiet. Bloggen var svår att fixa. Jag kände mig som en gammal pensionär som knappt viste vad en dator är, men det löste sig till slut. Nu måste bara Mattias fixa så att ni också kan se min bloogg, eftersom att det blev nåt fel när han skulle lägga in mig.

I tistags hade vi en föreläsning med Bengt och den var väldigt bra och intressant. Han lyckades fånga mitt intresse ,trotts att ja är så morgon trött av mig. Något som fastnade extra från föreläsningen var att vi som pedagoger har stor påverkan på barnens identitetsutveckling. Vi har stort ansvar och det är vitkigt att vi bemöter de positivt och ger alla samma chans att utvecklas.

Efter det fick vi se en film. Filmen visade massa olika saker som var beroende av varandra för att fungera. Allt hängde ihop och det var som en domino effekt av alla saker för att få igång de andra sakerna. Som ett stort experiment. Lite svårt att förklara, men ni har ju set den så ni fattar :P . När jag såg filmen kom jag att tänka på att saker och ting nästan alltid hänger samman, att rörelser och handlingar sker genom påverkan av något annat.

Efter det fick vi skriva massa ord vi kom att tänka på utifrån ordet samhälle och göra ett "träd" av de. Sen fick alla välja ett ord från trädet som vi skulle ha i ett område som var "vårt". Vi skapade våra "rivir" genom att markera det med färgad tejp. Mitt ord var förändring.

Nästa lektion fortsatte vi med träd, fast då utifrån ordet berättelse. Mitt ord var händelser. Sedan fick vi hitta på ett tredje ord som skulle passa ihop med de två andra. Jag valde världen. Sedan fick vi "ord bajsa" (som jag tror Katti kallade det för) utifrån våra ord, skriva det första vi tänkte på, massa meningar. Vi skulle också dra streck från vår ruta till andra personers rutor som vi kände att våra ord passade ihop med. Senare på eftermiddagen hade vi sokratiska samtal, vilket jag tycker är förvirrande att förstå vad det egentligen är, trotts att jag har läst häftet och att vi har gjort övningar. Men för eller senare kommer jag nog att få in det i huvet :P

Idag har vi tagit med oss skräp som vi skulle konstruera något av utifrån något eller några av våra ord. Vi skulle även ha med saker som vi hade valt ut ur en låda som vi tyckte passade våra ord. De sakerna skulle finnas med i vår konstuktion. Jag hade valt en slags kruka som jag gömde och ett stearin ljus. Än så länge skapar jag bara. Tänker inte så mycke på vad eller hur. Men vissa saker har jag ju tänkte lite på.

Det var allt för denna veckan :P kommer skriva en sammanfattning nästa vecka också ha d göttans så länge !!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar